نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3461
-
الف
+

دلایل موفقیت و ماندگاری سریال های کمیدی ایران در دهه 70 و 80

«امیرحسین طالبی کاشانی» از دلایل موفقیت و ماندگاری آثار طنز تلویزیون در دهه 70 و 80 خورشیدی گفت.

به گزارش آی فیلم 2، «امیرحسین طالبی کاشانی» تهیه کننده سریال های کمیدی تلویزیونی همچون «زیر آسمان شهر» و «جُنگ 77» از دلایل موفقیت و ماندگاری آثار طنز تلویزیون در دهه 70 و 80 سخن گفت. 

«امیرحسین طالبی کاشانی» درباره ساخت آثار کمیدی در تلویزیون گفت: من معتقدم همیشه مردم به طنز نیاز دارند و لازمه زندگیشان است. اگر حالشان خوب باشد با همکارها رفتارهای خوبی دارند و با خانواده هایشان نیز مهربان تر هستند، ما هم در همین مسیر دوست داشتیم با ساختن این کارها بخشی از حال مردم کشورمان را خوب کنیم.

وی درخصوص همکاری اش با «مهران مدیری» گفت: همیشه این را می گویم که مدیری نخبه طنز و آدمی است که میتوانیم نام خاص بودن را روی او بگذاریم. او از سال های ابتدایی که کار می کرد تا همین الان هر کاری ساخت خوب بود و مردم دوست داشتند و استقبال کردند. با جرات می توانم بگویم پایه گذار طنز در تلویزیون ایران مهران مدیری است.

«امیرحسین طالبی کاشانی» درباره ساخت سریال «زیر آسمان شهر» گفت: این سریال اولین سریال کمیدی بود که هر شب از تلویزیون نشر می شد. این کار هم پروسه تولیدی سخت و زمان بری داشت و روزها تولید می کردیم و همان شب از تلویزیون نشر می شد و همین سختی کارمان را دوچندان کرده بود.

طالبی کاشانی ادامه داد: در هر صورت مردم دوستش داشتند و یکی از سریال هایی بود که به عنوان یادگاری از ما برای مردم باقی ماند به این دلیل که اولین بود. این موضوع نشان دهنده این است که نوآوری حرف اول را در تلویزیون ما می زند و اگر آدم بتواند به هر موضوعی به موقع و در زمان مناسب بپردازد، می تواند نیاز مردم را نیز به سرعت پاسخ دهد.

وی افزود: طنز دوره ندارد و هر زمان که مردم به آن نیاز داشته باشند باید سریال طنز ساخته شود. ژانر کمیدی هم ژانری همه گیر است و همه مردم آن را دوست دارند. اگر نگاه کنید فلم های سینمایی طنز که عطاران بازی یا کارگردانی می کند،‌ خوب می شود و اغلب فلم های سینمایی فروش بسیار خوبی دارد.

«امیرحسین طالبی کاشانی» درخصوص دلیل بازخوردهای خوب مردم از این سریال گفت: «زیر آسمان شهر» اولین سریال طنز تلویزیون ایران بود. همه عناصر در آن سریال جای درست خود قرار گرفته بود. خدا رحمت کند آقای ملک مطیعی و خانم رنجبر را و هنوز هم می گویم یکی از شاهکارهای مهران غفوریان این سریال بود.

وی درباره دنباله دار شدن این سریال گفت: فصل یک و دو سریال خوب بود و در فصل سه با اینکه تغییراتی هم دادیم اما خیلی رضایت بخش نبود. من این را تجربه کردم که وقتی سریالی در قسمت های ابتدایی خوب در می آید دیگر نباید آن را خیلی ادامه داد و باید طرح را تغییر داد. 

«امیرحسین طالبی کاشانی» در پاسخ به این سوال که چرا دیگر این روزها سریال های کمیدی به آن کیفیت قدیم ساخته و ماندگار نمی شود، گفت: شاید به خاطر سلیقه های مردم است که عوض شده است و به خاطر سطح فرهنگ، اطلاعات و دانایی آن ها است. کارهای طنز ایده نو می خواهد و ما هم در هر کاری که انجام دادیم، دنبال ایده نو و جدید هستیم و در جهت رضایت مردم کار می کنیم.

وی درخصوص شرایط فعلی برای ساخت آثار طنز از دهه 70 تاکنون به فارس گفت: در تولید کار طنز محدودیت بسیار است. در صورتیکه اگر بخواهید سریال درام یا جدی بسازید می توانید هر بازیگری را انتخاب کنید اما اگر بخواهید سریال طنز بسازید خواهید دید که در بخش انتخاب بازیگران دچار چه محدودیت هایی می شوید. چون طنز خیلی سخت است و کمی این طرف و آن طرف شود به لودگی می رسد و مخاطب آن را پس می زند.

طالبی کاشانی افزود: به همین خاطر چون ماهیت ساختن کار طنز سخت است، روز به روز هم بر این سختی افزوده میشود. یعنی به نظرم بهتر است که بازیگران خوب طنز ما بیایند و کورس هایی برگزار کرده و بازیگری طنز را به نسل های بعدی آموزش دهند. برای مثال «حمید لولایی»، «اکبر عبدی»، «مهران غفوریان» و ... دیگر تکرار نمی شوند.

وی درباره اینکه از بین کارهایی که در این سال ها ساخته کدام یک را بیشتر دوست دارد، گفت: به همه کارهایم عقیده دارم همه شان را دوست دارم اما «جُنگ ۷۷» و «زیر آسمان شهر» تافته جدا بافته بودند. 

«پلاک ۱۴»، «نود شب»، «ببخشید شما»، «دنگ و فنگ روزگار» و ... از دیگر آثار تلویزیونی هستند که به تهیه کنندگی «امیرحسین طالبی کاشانی» ساخته شده اند. 

گفتنی است که مجموعه سریال های «زیر آسمان شهر» پی از شبکه آی فیلم 2 به نشر رسیده است.

بیشتر بخوانید:

سریال «زیر آسمان شهر1»

سریال «زیر آسمان شهر2»

سریال «زیر آسمان شهر3»  

م ح

نظر شما
ارسال نظر